måndag, augusti 27

Underlivsklåda kan vara dold kvinnosjukdom


Läkare på Karolinska Sjukhuset i Uppsala slår nu fast att ihärdig klåda i underlivet kan bero på en hittills okänd kvinnosjukdom.
– Symptomen är de allmänna, berättar Stefan Francke, överläkare i gynekologi. Klåda, illaluktande flytningar och fläckvis håravfall.

Får man ingen behandling kan det i värsta fall leda till obehag och irritation. Många kvinnor struntar i att söka läkarhjälp då de tror att det handlar om en könssjukdom och skäms.

Francke
uppskattar att upp till 10 procent av de svenska kvinnorna har sjukdomen, många utan att veta om det. Vad som orsakar sjukdomen är inte känt, men troligen påverkar det både livstil och attityd. Botemedlet är dyrt och behandlingen är komplicerad:
– Förenklat handlar det om ett extrakt från ett apliknande djur och är ingenting jag rekommenderar. Men det kan räcka långt med att sjukdomen blir mer känd så att läkare och drabbade reagerar i tid, säger Stefan Francke.

3 kommentarer:

Henrik Forsberg sa...

Jag håller bloggvärlden i ett punggrepp och vägrar släppa

Anonym sa...

Karolinska i Uppsala??? jag trodde man kunde lita på att Fantasinyheters nyheter alltid är fullständigt riktiga och korrekta. Chockad!

Anonym sa...

Jag tror att även Vaginabenet kan vara inblandat här just nu. Detta också ett annat fenomen som kan vara orsaken, allt detta enligt min husläkkare.

Har ni uppfattat mig på korrekt sätt ?

Tack på förhand ifrån Karl olof Nordin etc