tisdag, januari 9

Veckotidningsdrottning tar sig an smurferna

Amelia Adamo har kontrakterats av Studio Peyo S.A. för att väcka liv i det belgiska företagets flaggskeppsprodukt Smurferna.

De små (tre äpplen höga, reds anm) blå figurerna, som bor i en skog någonstans i Europa, har sett sin popularitet falna under ett par årtionden och nu hoppas Studio Peyo att tiden är mogen för en nyintroduktion.
– Jag är, och har nog alltid varit, fullständigt galen i smurfer, berättar den frangångsrika tidningskvinnan, som för övrigt är gift med styrelseordföranden i TV4 och Expressen, Thorbjörn Larsson.

Som ett första steg i återlanseringen ska målgruppen för smurfer breddas. Amelia, sin målgrupp trogen, har varit med och tagit fram en egen signaturserie smurfer profilerade mot yrkesverksamma storstadskvinnor i åldrarna 25–50 år.
– Det stämmer, säger Amelia. I vår lanserar vi tolv nya smurfer, limiterad upplaga givetvis, som jag är övertygad kommer att appellera till den moderna kvinnan. Jag vill så klart inte avslöja för mycket i förhand, men bland de nya smurferna kommer vi få lära känna målgruppsanpassade figurer såsom Wellnessmurfen, Budgetlyxsmurfen och Mammografismurfen.
Planen är sedan att ytterligare utöka målgruppen och redan nu är arbetet påbörjat med att ta fram en serie smurfar för de så kallade Mappiesarna (Mogen Attraktiv Pionjär Person).
– Helt riktigt igen! Det ska bli urkul att få ta fram smurfer åt den här målgruppen.

Visserligen har Amelia fyllt 50, men benen är lika starka som leklusten. Och världen väntar fortfarande på henne.
– Än så länge är vi fortfarande i brainstormingfasen beträffande de här nya smurferna och inget är bestämt. Idéer som bollats runt är exempelvis Hennasmurfen, Knipövningssmurfen, Stavgångssmurfen, Gambiasmurfen och en smurf som vi inte kommit på ett bra namn på ännu, men som har en jättestor brosch i gulddoublé och smaragd.

– Vi gör en liten blå plastfigur för en kvinna som är lite mer av det mesta, har lite mer pengar, är mer hälsointresserad, mer vågad, njuter mer och vill hänga med mer än den tidigare generationen, avrundar Amelia Adamo.

Inga kommentarer: